در جنوب فارس همه راه ها به لارستان ختم می شود.


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 15 آبان 1391
بازدید : 1013
نویسنده :

 کاظم رحیمی نژاد: موضوع از آن جا آغاز شد که چند سایت خبری نوشتند: در مراسم اختتامیه هفته بزرگ داشت حافظ که در شب 28 مهرماه سال جاری برگزار شد آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه پیشین کازرون با قدردانی از رئیس جمهور مبنی بر پیوستن استان فارس به خلیج فارس گفت:

 - 

 "پس از سال‌ها فرزند برومند خلیج فارس یعنی استان فارس به خلیج فارس متصل شد و این هدیه‌ای به مردم فارس است" انتشار این خبر در چند سایت با تیتر" الحاق استان فارس به خلیج فارس از طریق شهرستان لامرد" و انعکاس آن در جنوب فارس و هرمزگان، موجب  موضع گیری ها مختلف اجتماعی، رسانه ای و سیاسی در جنوب فارس و هرمزگان شد. نمایندگان استان هرمزگان در مصاحبه های جداگانه با خبرگزاری ها این طرح را به دور از همگرایی ملی دانستند و از کسانی که این طرح را دنبال می کنند خواستند مرزنشینان جنوب را دچار تنش نکنند. معاون سیاسی- امنیتی استانداری هرمزگان نیز در عکس العملی به خبرگزاری ایسنا  گفت: این طرح عوامانه است و چنین طرحی در دستور کار دولت نبوده و نیست. ابواقاسم جراره نماینده بندرعباس، قشم، ابوموسی خمیر  وحاجی آباد نیز با خبرگزاری فارس مصاحبه کرد و گفت: "اگر مطرح کنندگان این طرح توانمندی دارند به مشکلات استان فارس رسیدگی کنند. در صورت اثبات توانمندی کل ایران را می دهیم آنها بسازند."

از سوی دیگر این موضوع در لارستان نیز انعکاس پر رنگی داشت. با توجه به اینکه منطقه مورد نظر در استان هرمزگان  برای الحاق به استان فارس  سال ها پیش بخشی از لارستان محسوب می شده و هم اکنون نیز مردم لارستان بیشترین مراوده را  با مردم این منطقه از هرمزگان دارند و نیز با توجه به اینکه لارستان بیشترین مرز خاکی را با استان هرمزگان دارد و مشترکات فرهنگی و زبانی موجب همگرایی روز افزون بین این دو منطقه فارس و هرمزگان شده است، طرح این موضوع بدون در نظر گرفتن زوایای فرهنگی، تاریخی و سیاسی جنوب کشور و مطالبات مردم لارستان، موجب انتقاد فعالان اجتماعی و رسانه‌ای این منطقه تاریخی شد. از نظر فعالان لارستانی اتصال فارس به خلیج فارس پیش از جدا شدن بخش های کهن لارستان بزرگ از طریق این منطقه استراتژیک وجود داشته و هم اکنون نیز بهترین و کم هزینه ترین منطقه برای اتصال فارس به هرمزگان، لارستان است.

این موضوع  در سفر هیئت دولت به استان هرمزگان ظاهرا فیصله پیدا کرد و محمد رضا رحیمی – معاون اول رئیس جمهور –  که روز دوشنبه 8 آبان در جمع نمایندگان استان هرمزگان سخن می گفت، این طرح را منتفی دانست و گفت: " موضوع الحاق بخش هایی از هرمزگان به استان فارس مطرح نبوده و نخواهد بود."

اما پس از این اظهار نظر ظاهرا نهایی، نماینده کازرون در مجلس به "شیرازنا" گفت: "بحث الحاق فارس به خلیج فارس در حد حرف نیست و فقط باید موانع اجتماعی آن برطرف شود. شاهین محمد صادقی در پاسخ به این سوال که بحث الحاق فارس به خلیج فارس در چه مرحله‌ای قرار دارد گفت: بحث پیوستن استان فارس به خلیج فارس مربوط به الان نیست و سال‌های سال است که بر اساس مطالعاتی که شده تصمیماتی نیز گرفته شده است اما موانعی وجود دارد که با توجه به اهمیت و وسعت استان فارس ضرورت دارد استان فارس به خلیج فارس وصل شود

 

 

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بر اساس تصمیماتی که گرفته شده طرح الحاق فارس با خلیج فارس با موانعی روبرو بوده که جلسات مکرری از سوی دولت و نمایندگان گرفته شده است. بنده چه در دوره‌ی هفتم و چه در این دوره با دولت و دستگاه‌های سیاسی مربوط پیگیری‌هایی کردیم اما فکر می‌کنم مقدمات کار فراهم شده است و اگر بتوانیم آن موانع که موانع اجتماعی است را برطرف کنیم این موضوع قابل حل است. نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه بحث الحاق فارس به خلیج فارس در حد حرف نیست افزود: نمایندگان فارس مصرانه خواهان چنین تقاضایی هستند و اقدامات زیادی هم کرده‌اند."

 

یادآور می شود که این موضوع اولین باری نیست که مطرح می شود. در اوایل دهه 70 طرح اتصال استان فارس به خلیج فارس از طریق الحاق بخش هایی از هرمزگان به لارستان یا لامرد مطرح شد که با واکنش تند مسئولان هرمزگان موضوع منتفی شد.در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی نیز این طرح در قالب الحاق عسلویه به استان فارس مطرح شد که با واکنش مسئولان بوشهر رو به رو شد.

اما چه عواملی موجب مطرح شدن چند باره این موضوع و ایجاد تنش های مکرر و تکذیب‌های متوالی می‌شود؟ به نظر می رسد عوامل متعددی در بروز این گونه حوادث موثر است. در زیر به چند نکته در ارتباط با چنین حوادثی پرداخته می شود:

برخی از مسئولان استان فارس که اهل شهرستان های ذی نفع  الحاق  هرمزگان یا بوشهر به فارس هستند با ورود هر مسئول جدید و بلند پایه  به استان فارس موضوع الحاق فارس به خلیج فارس را  بدون مطرح کردن انگیزه واقعی خود  با قشری از شعارهای زیبا مانند پیوستن فارس به خلیج فارس، توسعه استان فارس و توسعه بخش های محروم هرمزگان مطرح می کنند. حال آنکه آگاهان به مسائل و منافع استان فارس می دانند که این دسته از افراد انگیزه واقعی و نهایی خود را که همان تامین منافع بخش خاصی از فارس و در صورت امکان ارتقای آن به استانی جدید است دنبال می کنند. در دوره استانداری احمد زاده کرمانی او از الحاق بندر خلیج فارس به استان فارس سخن گفته بود. صحبت نو در آن زمان تیتر یک خود را به سوال از وی در خصوص مکان این بندر اختصاص داد و نوشت: "آقای استاندار منظور شما از بندرخلیج فارس کجاست؟" البته معلوم بود که پاسخی به سوال صحبت نو داده نخواهد شد.

مطرح کنندگان این چنین طرح هایی به پیشینه فرهنگی و علایق اجتماعی و قومی موجود میان مردم هرمزگان، بوشهر و فارس عنایتی چندانی ندارند. اگرچه لارستانی ها هیچ گاه چشم طمع به بخش های کهن این منطقه که اکنون جزو استان هرمزگان است نداشته اند؛ اما اگر مسئولان استان فارس تصور می کنند می توان از نقطه ای جز لارستان، استان فارس را به دریا وصل کرد راه سختی را برای رسیدن به هدف انتخاب کرده اند. 

با توجه به مطالبات تاریخی مردم لارستان، هر طرح کلانی که روی میز صاحبان تصمیم در مورد جنوب فارس قرار بگیرد باید نقش و جایگاه لارستان بزرگ در آن تعریف شود و در صورتی که قرار نانوشته ای وجود دارد که لارستان را از معادلات کلان جنوب فارس حذف کنند پیشنهاد می شود برای اینکه با موانع اجتماعی رو به رو نشوند به ارتقای لارستان به استان رضایت دهند. چرا که به قول نماینده کازرون موانع اجتماعی بسیاری برای اجرای این طرح وجود دارد. یکی از موانع بزرگ اجرای چنین طرحی، به وجود آمدن تنش اجتماعی در لارستان در صورت در نظر نگرفتن همگرایی های تاریخی لارستان و هرمزگان و مطالبات تاریخی مردم این منطقه تاریخی است. 

 

 




:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: , لارستان کهن , لارستان و هرمزگان , اتصال استان فارس به خلیج فارس از طریق لارستان , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com